Monday 12 October 2009

Hur man inte turistar i Stockholm

Helgen flög bara förbi, helt sjukt vad galet bra den var.

Shopping och Stureplan. Nej, det ska inte låta så wanna-be snobbigt som det kanske gör. När jag plockade upp Ania åkte vi till 247 för att droppa bilen, där möttes vi av min förra chef som exalterad visade oss alla nya studios för Efterlyst och Tina's cook-along, vi följde snällt efter. Hade inte många planer för dagen men tänkte att Gamla stan kunde vara en bra idé. Så sa hon de magiska orden "Ska vi shoppa"? Allt jag och Ania gör ihop blir alltid extremt, inklusive shoppingen. 1 par skor, 1 tröja, 1 kofta, 2 jeans leggings och 3 linnen senare kände jag mig både nöjd och pank.
Middag och "förfest" skedde hos mig, sedan var det Café Opera som stod först på listan. Hade aldrig vart där förr så det var nytt för både mig och Ania. Väl på plats fick vi lära oss allt om Zigenare (det var hon som sa det), hennes date från OG (knuttegänget alltså) och hur silikonbröst känns... Dom brudarna hade gått hem med vem som helst. Jag och Ania var rädda, killarna nöjda. Våra nya vänner (inte de läskiga brudarna) utan de 2 holländska killarna följde med oss till Hell's Kitchen där festen fortsatte till tidigt på morgonen. Som avlutning "hjälpte" vi en fransos med kärleksbekymmer, tror inte det var det han ville höra - kärleken må vara blind men sanningen är inte vacker.
Tyskarna i Edinburgh tjatade alltid om Stureplan i Stockholm, även om det inte är Ania's stil så har hon i alla fall provat.

Kärlek på Cafét
Romaniska promenader, barn och salsa. Någon gång på eftermiddagen masade vi oss in till Djurgården, tog en romaniskt promenad i solskenet och njöt av den friska luften. Jag drog försiktigt upp ämnet om Dalí utställningen och chokladfestivalen men responsen var minimal så vi latade oss på Blå Porten resten av tiden ist.
Putte, Isabella och lilla sötnosen Anton kom över på middag innan vi drog oss tillbaka in till stan och förfesten hos Lisa. Några mojitos senare var vi på humör för salsa på La Habana. 2 killar slogs om Ania medan jag var upptagen att svänga på höfterna på dansgolvet (träningsverk dagen efter!) Det goa gänget på 10-12 personer slutade med att 4 av oss fortsatte på Fashing resten av natten. Sjukt bra stämning, kul musik och dans. Ania älskade det, visste att det skulle passa henne.

Blev det något turiständamål? Eftersom även denna morgon slutade tidigt tog det ett tag innan vi masade oss in till stan igen. Hon fick mest se det "vanliga" Stockholm, men vi han faktiskt med Gamla stan oxå. Helt kass guide är jag inte.
Helt slutkörd är jag tillbaka i Jkpg igen, ska försöka plugga eftersom jag borde ha ångest över tentorna och seminariet i helgen... Sen kanske.

No comments: