Monday 20 July 2009

Från Europas olika hörn till Karlshamn

Så var jag hemma igen efter mycket bilåkande. Har mycket att berätta, men för att inte tråka ut er ska jag försöka lyfta fram höjdpunkterna från veckorna som gått- vad man bör och inte bör göra.
Elena (Boston) var fantastisk som planerade hela vistelsen. Späckat schema, att vi hade en bil med fri besin var helt klart ett plus.

Sightseeing miss. Beethoven museet i Bonn. Ödsligt hus, ingen musik (kan ju tyckas självklart att det spelas, men nej), lite inramade papper och en och annan fiol. Inget att hänga i granen.

Amsterdam. Båttur, promenader och shopping i staden med flest cyklar i hela världen, 3 våningsparkeringshus med bara cyklar. Perfekt stad för att strosa, kolla på nakna tjejer och shoppa skor! Aldrig sett så mycket coola skoaffärer. Alla tjejers (framförallt Fia's) drömstad.


Klubbing på en soptipp. En av de hetaste klubbarna i Köln ("där de coola går") var en omgjord soptipp/ bilskrot. Skrot hade gjorts om till "konst" och allt var utomhus. Sköna människor och fantastiskt bra electro/house musik. Grymt!

Alternativa ressätt. Finns en sida, typ kontaktannons, för folk som vill samåka. Jag ska från Bonn - Karlsruhe (där Ania, Edinburgh, bor). Ania pratar med killen som har bil, frågar om han pratar engelska- sådär. Spanska? Muttrar något slags ja. Ania får för sig att han är ryss men kan lite spanska, så vi skulle ha någon grund att landa på. Jag hälsar snällt på killen på spanska och möts av ett vattenfall av spanska ord. Han var chilenare! I bilen där de andra 2 tjejerna oxå är, har den ena bott i Panama och pratar oxå flytande! Så jag är i en bil någonstans i Tyskland och pratar spanska. Hade bara sovit 2 h, så efter 30 min ger jag upp och säger att jag måste sova. Den 3e tjejen kunde inte spanska, så en person "var utanför" hela tiden- jag tog glatt den rollen.

Offenburg och Strassburg. Elena plockar upp mig och Ania, vi fortsätter till en liten stad vid namn Offenburg där även Sili (Edinburgh) möter oss. Måndagen åker vi över till Frankrike och Strassburg. Så roligt att bara 20 min bort är allt så annorlunda och så franskt! Jätte fin stad!

Måste älska Sili, hon ska rädda mitt armband som hamnat i kanalen. Ligger och krälar precis när en sightseeingbåt full med turister åker förbi som glatt fotar spektaklet.

Mer Babson folk. Fick träffa Tom (han med kaffet) i St Gallen (Schweiz), då han joinade oss för en sen middag och lite vin. Kom tillbaka för frukost dagen efter, så kul att ses igen!

De senaste dagarna har jag ju som bekant vart på vägen igen, fast i Karlshamn, med jobbet. Det har vart slitsamt men roligt. Kollegorna är kanon- vi är alla sjukt snygga i våra kostymer?
Första dagens Gabby moment / kommentar är när ena elkabeln går sönder och chefen säger att han ska laga den med en sockerbit och lite tejp. I sann McGuyver anda säger jag att jag kan ta med en från bageriet eftersom jag skulle dit. Lite snällt kväver han skratt när han förklarar att en sockerbit är en elektronisk grunka man lagar trasiga kablar med... Hur ska jag kunna veta det??!

Jaja, trotts mycket bilåkande har de senaste veckorna vart kanon. Nu ska kärleken spridas i Halmstad!

No comments: